Karta płatnicza - debetowa lub kredytowa zasadniczo służy do regulowania rachunków w formie bezgotówkowej w sklepach i punktach usługowych. Nie jest to jednak jedyna funkcja przypisana do kart. Do czego jeszcze może ona posłużyć?
Karta płatnicza nie tylko służy do płacenia nią w sklepach, w punktach usługowych czy w internecie. Może dawać dodatkowo klientowi ubezpieczenie, zabezpieczać jego interesy w kontaktach z nieuczciwymi sprzedawcami oraz zapewniać dodatkowe przywileje np. w podróży.
Ochrona przed kradzieżą pieniędzy
Zgubienie czy strata w wyniku kradzieży karty płatniczej jest problematyczna dla każdego klienta banku. Nagle traci on bowiem dostęp do swoich pieniędzy lub limitu kredytowego. Złodziej może posłużyć się kartą w sposób nieuprawniony i oczyścić konto ofiary, dzięki m.in. transakcjom w internecie, czy transakcjom bezstykowym, bez wpisywania kodu PIN. Dlatego, jeśli zauważymy, że nie mamy karty, powinniśmy niezwłocznie zastrzec ją w swoim banku. Warto podkreślić, że przysługuje nam ubezpieczenie karty płatniczej - bezpłatnie dla każdego klienta. Działa ono w ten sposób, że klient, który stracił kartę, ponosi zgodnie z prawem odpowiedzialność do kwoty 150 euro. Każdą sumę powyżej tej kwoty bank musi mu zwrócić.
Konta osobiste z ponad 20 banków. Porównaj oferty »
Pomoc w nagłych wypadkach
Wiele banków do kart płatniczych oferuje usługę concierge, czyli pomocy w nagłych przypadkach - często w ogóle nie trzeba za nią dodatkowo płacić. Usługi świadczone przez bank w ramach concierge to m.in. pomoc fachowców w domu klienta, rezerwacja biletów na koncerty, spektakle czy seanse filmowe itp.
Przydatne usługi są oferowane także w ramach pakietu Premium. To usługi VIP przypisane do kart płatniczych, polegające np. na udostępnieniu strefy lounge na lotnisku.
Funkcja chargeback
W przypadku, gdyby okazało się, że sprzedawca, z którym klient zawarł transakcję, jest nieuczciwy i może narazić nasze finansowe na stratę, karta płatnicza może pomóc odzyskać pieniądze. Usługa chargeback, czyli obciążenie zwrotne, jest elementem zabezpieczającym interesy klientów. O tym, jak ważna jest ta usługa, przekonali się nie raz klienci biur podróży, które z dnia na dzień ogłosiły upadłość. Dzięki charge back turysta mógł odzyskać pieniądze wpłacone na wycieczkę, która nie doszła do skutku.
60 firm pożyczkowych w jednym miejscu. Porównaj oferty »
Wystarczyło wówczas, aby klient zapłacił w biurze podróży za wyjazd kartą płatniczą i w przypadku bankructwa touroperatora wystąpił z wnioskiem o obciążenie zwrotne konta.
Pakiety ubezpieczeniowe
Do karty płatniczej może być przypisana usługa ubezpieczeniowa. Bank uruchamia wraz z kartami debetowymi lub kredytowymi ubezpieczenia OC w życiu prywatnym czy też ubezpieczenia turystyczne. Możliwe jest również ubezpieczenie bagażu podczas wyjazdu zagranicznego, choć zwykle suma ubezpieczenia jest okrojona do kilkuset złotych.
Do kart płatniczych banki dokładają niekiedy ubezpieczenie assistance, które obejmuje pomoc w razie awarii samochodu stanowiącego własność klienta lub kierowanego przez klienta banku. Można skorzystać w ramach ubezpieczenia assistance z dowozu paliwa, porady prawnej itp.
Komentarze
Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.
Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.