A A A
drukuj

Ile w rzeczywistości kosztują nas karty płatnicze?

Data publikacji: 2018.03.13 godz. 11:43
OCENA
0/5

Karty płatnicze wydawane do kont bankowych wydają się dla szerokiej rzeszy klientów darmowym dodatkiem i narzędziem ułatwiającym korzystanie ze środków zgromadzonych na rachunku. Tymczasem wiele banków pobiera za nie opłaty, o których możemy nawet nie wiedzieć, dopóki nie zobaczymy pobranych środków w historii konta bankowego. Ile kosztują nas karty?

Karty płatnicze przypisane do rachunków osobistych klientów nie zawsze są darmowe. Opłaty zależą od aktywności klienta, ale trzeba wiedzieć, że wykonanie transakcji kartą nie jest równoznaczne z jej zaksięgowaniem na koncie, co stwarza ryzyko naliczenia klientowi opłaty za kartę przez bank.  

Kontrola UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził, czy rzeczywiście nic nie płacimy za karty płatnicze. Wnioski z kontroli wskazały, że nie wszystkie banki dają klientom karty za darmo. Z 18 skontrolowanych banków w 13 przypadkach instytucje pobierały opłaty za kartę, nawet wtedy, gdy konsument dokonał w danym okresie rozliczeniowym płatności w wymaganej liczbie lub wartości transakcji.
Wszystko przez to, że realizacja transakcji kartą w sklepie nie jest automatycznie tożsama z jej zaksięgowaniem przez bank na koncie klienta. Konsument nie miał wpływu, kiedy bank dokonał zaksięgowania, dlatego okazywało się, że jeśli klient płacił kartą wydaną do konta pod koniec miesiąca, to operacje były księgowane dopiero z początkiem kolejnego okresu i musiał uiścić opłatę za obsługę karty płatniczej.
Jednocześnie przy kontroli ze strony UOKiK, w przypadku pięciu banków, ich praktyki dotyczące kart płatniczych i naliczania za nie ewentualnych opłat były bez zarzutu. Mowa tu o bankach:

Po kontrolach swoje praktyki dobrowolnie zmieniło sześć kolejnych banków: BZ WBK, EuroBank, Getin Noble Bank, ING Bank Śląski, Millennium Bank, Plus Bank. Urząd wydał sześć decyzji wobec banków mBank, BOŚ Bank, Bank Pocztowy, Credit Agricole, PKO BP, T-Mobile Usługi Bankowe, zobowiązując je do oddania konsumentom pobranych i nienależnych opłat za kartę oraz do zmiany modelu rozliczania transakcji.

Warunkowa opłata za kartę
W reklamach wielu banków klient przekonywany jest, że otrzyma bezpłatną kartę do konta bankowego. Brak opłat często warunkowany jest aktywnością klienta. Opłata owszem, nie zostanie pobrana, jeśli w danym miesiącu klient dokona określonej liczby transakcji lub transakcji na określoną wartość. W przeciwnym wypadku opłata za utrzymanie karty płatniczej przypisanej do konta zostanie pobrana.

Komentarze

Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.

Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.

comments powered by Disqus