A A A
drukuj

Polacy skarżą się na banki i ubezpieczycieli

Data publikacji: 2013.09.11 godz. 11:35

Opracowanie własne
OCENA
3.2/5

Z kwartału na kwartał przybywa klientów, którzy mają zastrzeżenia co do działalności instytucji finansowych. Po I półroczu 2013 r. UKNF odnotował łącznie 5,4 tys. skarg, przy czym w samym II kwartale było ich ok. 2743. Pod względem liczby zgłoszeń z ostatniego kwartału, dominowały firmy ubezpieczeniowe(1384 skarg) oraz banki(1172 skargi).

Skargi na ubezpieczycieli

W I półroczu 2013 r. skargi na ubezpieczycieli stanowiły ok. 50% wszystkich skarg zgłaszanych do UKNF. Największy udział wśród zgłoszeń miały skargi dotyczące ubezpieczeń osobowych i majątkowych, których liczba po dwóch pierwszych kwartałach wyniosła 1918.

W samym II kwartale było ich 1119, tj. o 160 mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Najwięcej zastrzeżeń dotyczyło zobowiązań wynikających z umów obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych- podał UKNF. Ponadto klienci wyrażali niezadowolenie ze względu na niezadowalającą wysokość wypłacanego odszkodowania oraz w sytuacjach całkowitej odmowy jego wypłaty.

Liczba skarg na działalność podmiotów ubezpieczeniowych w latach 2012-2013

Rok

II Q 2012 r.

I Q 2013 r.

II Q 2013 r.

I połowa 2013 r.

Dział I - Ubezpieczenia na życie

86

129

120

249

Dział II - Pozostałe ubezpieczenia osobowe oraz ubezpieczenia majątkowe

959

799

1119

1918

Odziały zakładów ubezpieczeń państw członkowskich UE

53

94

122

216

Inne

(-)

21

23

44

Ogółem

734

1043

1384

2427

Źródło: Urząd Komisji Nadzoru Finansowego

Skargi na banki

Na koniec I półrocza liczba skarg na banki wyniosła 2531. W samym II kwartale liczba zgłoszeń wyniosła 1172 i była o 31% wyższa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Z kolei porównując wynik z kwartałem ubiegłym, widać tendencję spadkową, o czym świadczy liczba zgłoszeń niższa o 231. Pod względem skarg zgłaszanych przez klientów dominują banki komercyjne, udział skarg na banki spółdzielcze jest niewielki, w minionym kwartale liczba skarg wyniosła 22 zgłoszenia, tj. o 4 więcej niż w I kwartale 2012 r.

Wśród zgłoszeń dominowały skargi odnośnie udzielanych kredytów i pożyczek, m.in. zastrzeżenia dotyczyły sprzedaży wierzytelności firmom zewnętrznym, braku aktualizacji informacji w BIK-u, czy sposobu realizacji przez bank całkowitej spłaty kredytu- podał UKNF.

Liczba skarg na działalność banków w latach 2012-2013

Rok

II Q 2012 r.

I Q 2013 r.

II Q 2013 r.

I połowa 2013 r.

Banki komercyjne

867

1381

1150

2531

Banki spółdzielcze

17

18

22

40

Ogółem

884

1399

1172

2571

Źródło: Urząd Komisji Nadzoru Finansowego

Wielu klientów miało zastrzeżenia względem obsługi klienta, z tego tytułu wpłynęło do UKNF 275 skarg. Ponadto klienci wyrażali niezadowolenie z powodu obsługi rachunków(245 skarg) oraz udzielanych kredytów hipotecznych (105 skarg).

OFE i SKOK-i

W I połowie 2013 r. odnotowano 110 skarg na SKOK-i oraz 19 skarg na OFE. W samym II kwartale tego roku zgłoszenia te wynosiły odpowiednio- 54 i 8. W obydwu przypadkach wykazywały tendencję spadkową w porównaniu z I kwartałem.

W przypadku SKOK-ów, najwięcej skarg klienci zgłaszali w związku z nieprawidłowościami wynikającymi z zaciąganych kredytów i pożyczek oraz w związku z niezadowalającą jakością obsługi klienta. Jak wynika z raportu UKNF, 93- procentowy spadek skarg w II kwartale w stosunku do II kw. 2012 r. jest zasługą wprowadzonego zakazu akwizycji funduszy.

Liczba skarg na działalność OFE i SKOK- ów

Rok

II Q 2012 r.

I Q 2013 r.

II Q 2013 r.

I połowa 2013 r.

SKOK

(-)

56

54

110

OFE

120

11

8

19

Źródło: Urząd Komisji Nadzoru Finansowego

Komentarze

Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.

Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.

comments powered by Disqus