Z kwartału na kwartał przybywa klientów, którzy mają zastrzeżenia co do działalności instytucji finansowych. Po I półroczu 2013 r. UKNF odnotował łącznie 5,4 tys. skarg, przy czym w samym II kwartale było ich ok. 2743. Pod względem liczby zgłoszeń z ostatniego kwartału, dominowały firmy ubezpieczeniowe(1384 skarg) oraz banki(1172 skargi).
W I półroczu 2013 r. skargi na ubezpieczycieli stanowiły ok. 50% wszystkich skarg zgłaszanych do UKNF. Największy udział wśród zgłoszeń miały skargi dotyczące ubezpieczeń osobowych i majątkowych, których liczba po dwóch pierwszych kwartałach wyniosła 1918.
W samym II kwartale było ich 1119, tj. o 160 mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Najwięcej zastrzeżeń dotyczyło zobowiązań wynikających z umów obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych- podał UKNF. Ponadto klienci wyrażali niezadowolenie ze względu na niezadowalającą wysokość wypłacanego odszkodowania oraz w sytuacjach całkowitej odmowy jego wypłaty.
Liczba skarg na działalność podmiotów ubezpieczeniowych w latach 2012-2013 |
||||
Rok |
II Q 2012 r. |
I Q 2013 r. |
II Q 2013 r. |
I połowa 2013 r. |
Dział I - Ubezpieczenia na życie |
86 |
129 |
120 |
249 |
Dział II - Pozostałe ubezpieczenia osobowe oraz ubezpieczenia majątkowe |
959 |
799 |
1119 |
1918 |
Odziały zakładów ubezpieczeń państw członkowskich UE |
53 |
94 |
122 |
216 |
Inne |
(-) |
21 |
23 |
44 |
Ogółem |
734 |
1043 |
1384 |
2427 |
Źródło: Urząd Komisji Nadzoru Finansowego |
Skargi na banki
Na koniec I półrocza liczba skarg na banki wyniosła 2531. W samym II kwartale liczba zgłoszeń wyniosła 1172 i była o 31% wyższa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Z kolei porównując wynik z kwartałem ubiegłym, widać tendencję spadkową, o czym świadczy liczba zgłoszeń niższa o 231. Pod względem skarg zgłaszanych przez klientów dominują banki komercyjne, udział skarg na banki spółdzielcze jest niewielki, w minionym kwartale liczba skarg wyniosła 22 zgłoszenia, tj. o 4 więcej niż w I kwartale 2012 r.
Wśród zgłoszeń dominowały skargi odnośnie udzielanych kredytów i pożyczek, m.in. zastrzeżenia dotyczyły sprzedaży wierzytelności firmom zewnętrznym, braku aktualizacji informacji w BIK-u, czy sposobu realizacji przez bank całkowitej spłaty kredytu- podał UKNF.
Liczba skarg na działalność banków w latach 2012-2013 |
||||
Rok |
II Q 2012 r. |
I Q 2013 r. |
II Q 2013 r. |
I połowa 2013 r. |
Banki komercyjne |
867 |
1381 |
1150 |
2531 |
Banki spółdzielcze |
17 |
18 |
22 |
40 |
Ogółem |
884 |
1399 |
1172 |
2571 |
Źródło: Urząd Komisji Nadzoru Finansowego |
Wielu klientów miało zastrzeżenia względem obsługi klienta, z tego tytułu wpłynęło do UKNF 275 skarg. Ponadto klienci wyrażali niezadowolenie z powodu obsługi rachunków(245 skarg) oraz udzielanych kredytów hipotecznych (105 skarg).
OFE i SKOK-i
W I połowie 2013 r. odnotowano 110 skarg na SKOK-i oraz 19 skarg na OFE. W samym II kwartale tego roku zgłoszenia te wynosiły odpowiednio- 54 i 8. W obydwu przypadkach wykazywały tendencję spadkową w porównaniu z I kwartałem.
W przypadku SKOK-ów, najwięcej skarg klienci zgłaszali w związku z nieprawidłowościami wynikającymi z zaciąganych kredytów i pożyczek oraz w związku z niezadowalającą jakością obsługi klienta. Jak wynika z raportu UKNF, 93- procentowy spadek skarg w II kwartale w stosunku do II kw. 2012 r. jest zasługą wprowadzonego zakazu akwizycji funduszy.
Liczba skarg na działalność OFE i SKOK- ów |
||||
Rok |
II Q 2012 r. |
I Q 2013 r. |
II Q 2013 r. |
I połowa 2013 r. |
SKOK |
(-) |
56 |
54 |
110 |
OFE |
120 |
11 |
8 |
19 |
Źródło: Urząd Komisji Nadzoru Finansowego |
Komentarze
Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.
Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.