W każdym urzędzie powiatowym można złożyć wniosek o międzynarodowe prawo jazdy. Tłumaczymy komu podczas podróży zagranicznej przyda się taki dokument.
Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej znacząco uprościło podróże naszych rodaków po Europie. W tym kontekście ważne są nie tylko ułatwienia związane z przekraczaniem granicy innych państw członkowskich. Spore znaczenie ma również pełna akceptowalność obowiązkowej polisy OC wystawionej przez polskiego ubezpieczyciela (bez potrzeby posiadania Zielonej Karty). Warto wspomnieć o jeszcze innej korzyści, jaką rodzimi kierowcy odnoszą dzięki przynależności Polski do UE. Mowa o honorowaniu polskiego prawa jazdy na terenie innych krajów członkowskich unii. Takie państwa UE nie stanowią jednak jedynego celu wakacyjnych wyjazdów naszych rodaków. Czasem polscy urlopowicze wybierają się własnym samochodem do jednego z krajów „pozaunijnych” (np. na Ukrainę albo do Albanii). Z wynajętego auta korzysta natomiast wiele osób podróżujących samolotem do odległych państw (m.in. USA lub Japonii). Tacy polscy turyści również powinni zwrócić uwagę na możliwe wymagania związane z międzynarodowym prawem jazdy. Z myślą o zmotoryzowanych urlopowiczach, tłumaczymy w jakich okolicznościach potrzebny jest wspomniany dokument.
Międzynarodowe prawo jazdy przyda się w wielu krajach globu
W drugiej połowie minionego wieku coraz ważniejszą kwestią stało się międzynarodowe ujednolicenie pewnych zasad związanych z ruchem drogowym. Chodziło nie tylko o kwestie dotyczące np. znaków oraz sygnalizacji świetlnej, które sprawiały problem turystom coraz częściej podróżującym własnymi samochodami. W praktyce problematyczna była również sprawa wzajemnej akceptowalności praw jazdy. Wspomniana kwestia stała się jednym z obszarów uregulowanych przez dwie międzynarodowe konwencje związane z ruchem drogowym - Konwencję Wiedeńską z 1968 r. oraz wcześniej opracowaną Konwencję Genewską (1949 r.). Obydwie te konwencje wyznaczają m.in. wzorzec międzynarodowego prawa jazdy. Warto wiedzieć, że wzór międzynarodowego prawa jazdy określony przez Konwencję Wiedeńską lub Konwencję Genewską akceptuje również wiele państw, które (w odróżnieniu od Polski) nie podpisały tych umów międzynarodowych.
Płać ratę kredytu niższą nawet o 30%. Porównaj oferty »
Generalnie rzecz biorąc, międzynarodowe prawo jazdy jest potrzebne Polakowi do prowadzenia pojazdów mechanicznych (między innymi samochodów osobowych, autobusów oraz motocykli) na terenie państw będących stroną (sygnatariuszem) Konwencji Wiedeńskiej i/lub Konwencji Genewskiej. Wyjątek od tej zasady dotyczy krajów Unii Europejskiej, które wzajemnie akceptują prawa jazdy bez konieczności okazywania dodatkowych dokumentów. Czasem zasady wzajemnej akceptowalności praw jazdy mogą być zmodyfikowane przez dwustronną umowę pomiędzy państwami.
Konwencję Wiedeńską i/lub Konwencję Genewską podpisało wiele krajów, które nie należą do Unii Europejskiej. Jako przykład można wymienić następujące państwa: Albania, Algieria, Australia, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Egipt, Gruzja, Indie, Iran, Islandia, Izrael, Japonia, Kanada, Kazachstan, Korea Południowa, Kuba, Macedonia Północna, Maroko, Mołdawia, Norwegia, Nowa Zelandia, Rosja, Serbia, Stany Zjednoczone, Szwajcaria, Tajlandia, Tunezja, Turcja oraz Ukraina. Na terenie wymienionych krajów oraz innych sygnatariuszy Konwencji Genewskiej lub Konwencji Wiedeńskiej, polski kierowca powinien posiadać międzynarodowe prawo jazdy, o ile miejscowe władze nie wprowadziły szczególnych zasad dla turystów z Polski. O takich szczególnych zasadach dotyczących uznawalności praw jazdy można dowiedzieć się na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych lub lokalnej polskiej ambasady. Czasem okazuje się, że dłuższy pobyt na terenie wybranego kraju będzie skutkował koniecznością uzyskania miejscowego prawa jazdy.
60 firm pożyczkowych w jednym miejscu. Porównaj oferty »
Uzyskanie opisywanego dokumentu będzie szybkie oraz tanie …
Niektóre osoby wyrabiają sobie międzynarodowe prawo jazdy nawet jeśli znalezione w Internecie informacje wskazują, że ten dokument jest niepotrzebny na terenie danego państwa. Taka zapobiegliwość wynika z trzech kwestii. Po pierwsze, uzyskanie międzynarodowego prawa jazdy jest możliwe dla każdej osoby posiadającej ważne polskie „prawko”. Wniosek o wydanie międzynarodowego dokumentu (możliwy do pobrania w Internecie), trzeba złożyć w dowolnym starostwie powiatowym. Do takiego wniosku kierowca powinien dołączyć zdjęcie identyczne, jak to wymagane w przypadku uzyskiwania krajowego prawa jazdy.
Druga ważna kwestia to niski koszt uzyskania międzynarodowego prawa jazdy. Wynosi on 35,50 zł i dwukrotnie wzrasta jeśli kierowca chce mieć dwa opisywane dokumenty (jeden zgodny z Konwencją Wiedeńską, a drugi spełniający wymogi Konwencji Genewskiej). W takiej sytuacji, potrzebne będą dwa zdjęcia zamiast jednego. Wybierając się do urzędu, warto pamiętać również o potwierdzeniu wniesienia opłaty urzędowej (35,50 zł lub 71,00 zł) i zabraniu ze sobą polskiego prawa jazdy (do wglądu).
Szukasz najlepszej lokaty? Porównaj oferty »
Trzeba podkreślić, że międzynarodowe prawo jazdy zwykle jest wydawane na okres trzech lat. Taki dokument uzyskamy bardzo szybko. Termin jego wydania nie powinien przekraczać dwóch lub trzech dni roboczych. Mimo tego kwestie związane z międzynarodowym „prawkiem” warto załatwić odpowiednio wcześniej, a nie w ostatniej chwili przed wyjazdem.
Polscy kierowcy doceniają również fakt, że uzyskanie międzynarodowego prawa jazdy nie wymaga zdawania dodatkowego egzaminu. Trzeba jednak pamiętać, że samochodowa wyprawa do niektórych krajów rozpoczęta bez wcześniejszego przygotowania, niestety może zakończyć się kłopotami. Chodzi o możliwość występowania lokalnych przepisów, które znacząco różnią się od polskich regulacji. Przykład stanowi np. konieczność wzywania policji do każdej stłuczki, zerowy limit zawartości alkoholu we krwi, obowiązek posiadania apteczki samochodowej albo niższy limit prędkości niż na terenie Polski. Jeszcze bardziej problematyczne są kraje z ruchem lewostronnym. Na szczęście w Internecie (np. na stronie polskiego MSZ - u) można przeczytać o zagranicznych „pułapkach” związanych z ruchem drogowym.
Komentarze
Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.
Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.