A A A
drukuj

Jak ZUS ocenia Twój oddział ZUS?

Data publikacji: 2014.03.05 godz. 14:53

Opracowanie własne
OCENA
4.9/5

Wyszło na jaw, że ZUS co kwartał dokonuje oceny pracy swych oddziałów. Za nasze, podatników, pieniądze.

"summary">Nawet 6 tysięcy pożyczki w 10 minut 
Zgłoś się po gotówkę

... by oddziały „nie ścigały się ze sobą"

„Zakład Ubezpieczeń Społecznych prowadzi kwartalny monitoring realizacji zadań w trzech wymiarach: sprawności, jakości i efektywności wykorzystania zasobów. Oddziały ZUS są analizowane pod względem liczby spełnionych standardów.” – napisał ZUS w „Informacji w sprawie rankingu oddziałów”. Do opinii publicznej rankingi za 2013 r. i sama informacja dotarły z niemałymi problemami. Prezes ZUS Zbigniew Derdziuk najpierw odmówił ich ujawnienia „Gazecie Wyborczej”, która go o to poprosiła, uzasadniając, że nie chce tego podawać do wiadomości publicznej, by oddziały „nie ścigały się ze sobą o palmę pierwszeństwa”. Tłumaczenie było o tyle dziwne, że wgląd w te rankingi mieli wszyscy pracownicy ZUS, których dla realizacji swoich zadań Zakład zatrudnia ok. 45,6 tys. pracujących w centrali, 43 oddziałach, 216 inspektoratach i 67 biurach terenowych. Mieli się oni zapoznać z tymi rankingami by wiedzieć, czy są lepsi, czy też gorsi od swoich koleżanek i kolegów z innych oddziałów w kraju. Bo – to również cytat z „Informacji w sprawie rankingu oddziałów” – „Wykorzystywana w Zakładzie analiza porównawcza wyników pracy oddziałów jest metodą zarządzania zorientowanego na osiąganie celów, standaryzację działania i wymianę dobrych praktyk. (…) Zgodnie z powszechnie stosowaną praktyką wyniki tych wewnętrznych analiz są wykorzystywane do lepszego zarządzania opartego na mierzalnych kryteriach. (…) Systematyczna obserwacja (…) dostarcza na bieżąco wskazówki na temat obszarów wymagających doskonalenia i kierunków optymalizacji pracy Zakładu.”

Do ujawnienia opinii publicznej rankingu oddziałów ZUS przekonał ostatecznie prezesa Derdziuka dopiero minister pracy i polityki społecznej Władysław Kosiniak-Kamysz. A trzeba wiedzieć, że owa „opinia publiczna”, która może być zainteresowana oceną pracy ZUS, jest dosyć liczna. Jak bowiem Zakład chwali się na swej stronie internetowej – „Obecnie z usług ZUS korzysta około 24 mln klientów, co stawia Zakład w czołówce największych instytucji finansowych w Polsce.”

ZUS bada własnymi siłami

ZUS twierdzi, że audytu pracy oddziałów dokonuje własnymi siłami, że na żadnym etapie prac nad nim nie zatrudnia zewnętrznej firmy. „(…) monitoring realizacji zadań został opracowany i jest prowadzony przez Zakład bez wydatkowania środków publicznych na wsparcie ze strony zewnętrznego wykonawcy (…).” – pisze w „Informacji…” Mówiąc prostym językiem – rankingi te powstają za nasze, podatników, pieniądze. Ankieterzy stosują wszelkie znane sposoby zdobywania oceny pracy urzędników. M.in. telefonują do klientów ZUS wypytując, czy wszystko i zrozumiale im wytłumaczono, czy pracownik był cierpliwy, czy poświęcił im tyle czasu, ile potrzebowali, czy też ich zbył. Nie stronią również od instytucji tzw. tajemniczego klienta – ludzi wcielających się w petentów i odwiedzających oddziały ZUS, którzy w rozmowie usiłują złapać urzędników na niewiedzy czy niekompetencji, lub zachowują się w sposób denerwujący, obliczony na wyprowadzenie pracowników z równowagi.

Pożczka bez zaświadczeń o zarobkach?
 Zgłoś się już teraz

Najnowszy ranking oddziałów ZUS pod względem liczby spełnionych standardów, za III kwartał 2013 r. – ten, który w pierwotnym mniemaniu prezesa Zbigniewa Derdziuka był tak tajny, że najlepiej było „spalić go przed przeczytaniem” – przedstawia się następująco:

Miejsce Oddziały
1. Jasło
2. Opole
3. Białystok, Częstochowa, Lublin, Płock, Siedlce, Zabrze
4.  Bielsko-Biała, Biłgoraj, Bydgoszcz, Chorzów, Chrzanów,Elbląg, Kielce, Koszalin, Legnica, Nowy Sącz,Ostrów Wielkopolski, Piła, Rzeszów, Słupsk, Sosnowiec,Tomaszów Mazowiecki
5. Gdańsk, Olsztyn, Poznań II, Rybnik, Toruń, Wałbrzych,Warszawa I, Wrocław, Zielona Góra
6. Kraków, Łódź I, Łódź II, Szczecin, Warszawa III
7. Gorzów Wielkopolski, Poznań I, Radom, Tarnów
8. Warszawa II

Podsumowując czteroletni okres prowadzenia wewnętrznej kontroli ZUS stwierdza, że przyniosło to „wzrost satysfakcji klientów poprzez poprawę sprawności i jakości ich obsługi”. Potwierdzeniem tego mają być badania CBOS z lat 2007 i 2012, z których wynika, że zadowolenie klientów z poziomu obsługi spraw „od ręki” wzrosło w tym czasie z 33 proc. do 53 proc. W gronie zadowolonych na pewno nie będzie pana Piotra, czytelnika „Dziennika Wschodniego”, największej gazety w woj. lubelskim. W oddziale ZUS w Lublinie, zamiast odpowiedzi na nurtujące go pytanie, miał – według jego relacji – od urzędniczki usłyszeć: „To pan wierzy jeszcze w swoją emeryturę?”

Rankingi oddziałów ZUS za trzy pierwsze kwartały 2013 r. (wyniki za IV kwartał 2013 r. są jeszcze w opracowaniu) oraz wspomniana wcześniej informacja omawiająca cel ich przygotowywania znajdują się na stronie internetowej ZUS

Komentarze

Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.

Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.

comments powered by Disqus