Rok 2012 stał się przełomem i zarazem rekordowym w liczbie otwieranych centrów wyprzedażowych. Dodatkowo na rynek wchodzi nowy duży gracz - Antoni Ptak dotychczas specjalizujący się w sprzedaży hurtowej.
W tym roku otwarte zostay do tej pory centra wyprzedażowe o łącznej powierzchni 34 tysięcy m. kw. Jest to jak dotąd najlepszy, wręcz historyczny wynik. Wiąże się to ze zmianą opcji zakupowych przez klientów i sytuacją na rynku handlu detalicznego. Konsumenci systematycznie zmniejszają wydatki na dobra konsumpcyjne i w sposób ostrożny wydają pieniądze także na odzież oraz obuwie. Fenomen outletu polega na sprzedaży starszych kolekcji czy modeli po cenach od 30 procent do 70 procent niższych niż w sklepach firmowych w centrach handlowych. Dodatkowo firmy odzieżowe i obuwnicze wprowadzają kilka lub kilkanaście kolekcji rocznie. Techniki nowoczesnego handlu nie pozwalają, by te kolekcje istniały równocześnie na rynku konkurując pod jedna marką. Outlety stają się także rynkiem zbytu dla ubiorów w związku ze zmianą sezonowych kolekcji.
W centrach outletowych znajdziemy wiele znanych marek, takich jak Benetton, Deni Cler, Mango, Marks & Spencer czy Tommy Hilfiger. To dzięki dużemu wyborowi marek oraz bardzo atrakcyjnym cenom centra outletowe mają zwyżkujące wyniki finansowe. Zwykle notują co najmniej 20 proc. roczny wzrost sprzedaży. Ich atutem jest mniejsza wysokość czynszu za jeden metr kwadratowy powierzchni – zwykle o ok. 20 proc. niż w tradycyjnych standardowymi centrami handlowymi. A ten czynnik kosztowy jest magnesem dla kolejnych firm i marek chętnie sprzedających części partii towarów w outletach posiadających własną politykę promocyjną.
Plany zakładają uruchomienie w przyszłym roku obiektów o powierzchni 19,7 tys. mkw. według informacji podanych przez dziennik „Rzeczpospolita”. Rodzime centra outletowe cieszą się popularnością wśród firm zagranicznych budujących markę w Polsce. Jakie są czynniki pozwalające na tak wyraźną ekspansje outletów ?
Do najważniejszych z nich , według specjalistów branżowych, należą :
- skala rozwoju cywilizacyjnego
- rozwój rynku handlu detalicznego
- potrzeba stworzenia dodatkowego kanału dystrybucji towarów
- ograniczone zasoby pieniężne konsumentów
- kryzys i zastój w tradycyjnych metodach sprzedaży detalicznej,
- próba wgrania wojny handlowej z dystrybucją internetową,
- bezpośredni kontakt z klientem
- szeroka oferta marek i produktów
- codzienna możliwość zakupów atrakcyjnych cenach.
Jak jest przyszłość outletów? Wydaje się, że ta alternatywna formuła sprzedażowa zyska w najbliższych latach mocną pozycje na rynku. Lecz marki działające w centrach outeltowych musza liczyć się z konkurencja sklepów internetowy h kuszących klientów szybki i transakcjami i niskimi cenami. Centra outletowe w przyszłości powinny stać się witryną także dla nowych kolekcji i zmianą formuły sprzedażowej w segmencie ceny przez duże marki odzieżowe. Marki te być może pokuszą się, by stworzyć specjalne kolekcje odzieżowe właśnie dla centrów outletowych.
Komentarze
Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.
Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.