Proponowane zmiany w sposobie naliczania akcyzy od samochodów, wzbudzają spore kontrowersje. Wielu Polaków obawia się, że starsze auta znacznie podrożeją.
Zmiany w akcyzie dotyczcej samochodów, z pewnością nie przysporzą rządowi popularności wśród mniej zamożnych Polaków. Nie znamy jeszcze ostatecznych rozwiązań podatkowych i pewnego terminu wprowadzenia nowych regulacji w zakresie akcyzy. Wiadomo jednak, że przepisy będą premiować nabywców kilkuletnich samochodów oraz aut od dealera. Korzyści odniosą również osoby sprowadzające względnie nowe auta zza granicy (np. z Niemiec). Powodów do zadowolenia nie będą mieli nabywcy starszych importowanych aut oraz firmy sprowadzające takie samochody. Rząd chce bowiem ograniczyć import wyeksploatowanych pojazdów, które są bardziej uciążliwe dla środowiska naturalnego.
Wzrosty podatku będą dotyczyły starych aut z dużą pojemnością silnika
Na razie można być pewnym, że nowe regulacje w zakresie akcyzy nie wejdą w życie wraz z początkiem 2017 roku. Powodem jest czas potrzebny do uchwalenia i ogłoszenia zmienionych przepisów. Na początku 2017 roku nadal mają obowiązywać dotychczasowe stawki akcyzy, które są uzależnione tylko od pojemności silnika. Obecnie akcyza naliczana od ceny rynkowej auta (powiększonej o ewentualne cło) wynosi:
- 18,6% - dla samochodów osobowych o pojemności silnika powyżej 2000 centymetrów sześciennych
- 3,1% - dla pozostałych samochodów osobowych
Zobacz, jakie inne koszty (poza akcyzą) i formalności wiążą się ze sprowadzeniem auta »
Płać ratę kredytu niższą nawet o 30%. Porównaj oferty »
Według proponowanych regulacji, sposób obliczania akcyzy ma być bardziej skomplikowany. Fiskus będzie brał pod uwagę rok pierwszej rejestracji auta, spełnianą normę emisji spalin (EURO), pojemność silnika oraz ewentualny ponadnormatywny spadek wartości auta (potwierdzony przez biegłego). Koszty dodatkowej wyceny auta przez biegłego, zawsze poniesie podatnik.
Sprawdź: Oblicz ratę kredytu na wymarzony samochód »
Zgodnie z nowymi przepisami, akcyza dla wszystkich samochodów będzie ustalana na podstawie następującego wzoru:
P = S x [1–(D+DD)]
Oznaczenie symboli:
P - kwota akcyzy wyrażona w złotych
S - bazowa stawka akcyzy (zależna od pojemności silnika oraz normy emisji spalin)
D - współczynnik deprecjacji (zależny od daty pierwszej rejestracji)
DD - dodatkowy współczynnik deprecjacji pomniejszający akcyzę (ustalony na podstawie wyceny biegłego)
Szczegółowe współczynniki służące do obliczenia akcyzy, zostaną podane w specjalnych tabelach. Na podstawie wskaźników proponowanych przez parlamentarzystów, można obliczyć zmianę akcyzy dla kilku samochodów sprowadzanych zza granicy (zobacz w tabeli poniżej). Po przeanalizowaniu wyników okazuje się, że pozytywne zmiany będą dotyczyły importowanych aut, które są względnie nowe i spełniają bardziej restrykcyjne normy emisji spalin. Przykładem jest akcyza za Volkswagena Passata Variant 1.8 TSI Sportline z 2008 r. W przypadku tego auta kosztującego 9000 euro, stawka akcyzy może spaść o 34% (z 1253 zł do 830 zł). Jeszcze większe korzyści odniosą nabywcy kilkuletnich sprowadzanych aut z dużym silnikiem. Zgodnie z proponowanymi zmianami, akcyza dotycząca sprowadzonego samochodu Mercedes - Benz E 220 CDI DPF BlueEFFICIENCY (2011 rok, cena: 17 500 euro) spadnie z 14 614 zł do 7200 zł.
60 firm pożyczkowych w jednym miejscu. Porównaj oferty »
Zmiany zaproponowane przez rząd z pewnością nie ucieszą nabywców starych samochodów z importu, które spełniają niższe normy emisji spalin (EURO 1, EURO 2, EURO 3). W przypadku takich aut wyprodukowanych zwykle przed 2004 - 2005 rokiem, wzrosty akcyzy mogą być ogromne. Przykładem jest BMW 316i (1.6) z 1994 roku. Obecnie za taki pojazd kosztujący w Niemczech tylko 190 euro, zapłacimy symboliczne 26 zł akcyzy. Podatek akcyzowy naliczony według nowej stawki wzrasta o 3746% (do 1000 zł). Analogiczny wzrost podatku za Audi A4 Avant 2.8 z 1997 roku to 2330 zł (zmiana z 1670 zł do 4000 zł). Proponowane zmiany zasad podatku akcyzowego, prawdopodobnie zakończą import najstarszych aut (z lat 80 - tych i 90 - tych), bo taki wariant będzie po prostu nieopłacalny ekonomicznie dla polskiego nabywcy.
Samochód (marka i model, rok produkcji, pojemność silnika oraz wartość) |
Akcyza obecnie | Akcyza wg nowych przepisów* | Różnica w wysokości akcyzy |
Toyota Yaris Verso 1.3 Sol, rok produkcji 2003, cena: 2000 euro | 278 zł | 306 zł | +28 zł/+10,07% |
Opel Astra H 1.4, rok produkcji 2009, cena: 5900 euro | 821 zł | 765 zł | -56 zł/-6,82% |
Volkswagen Passat Variant 1.8 TSI Sportline, rok produkcji 2008, cena: 9000 euro | 1253 zł | 830 zł | -423 zł/-33,76% |
Mercedes - Benz E 220 CDI DPF BlueEFFICIENCY (2.1), rok produkcji 2011, cena: 17 500 euro | 14 614 zł | 7 200 zł | -7 414 zł/-50,73% |
BMW 316i (1.6), rok produkcji 1994, cena: 190 euro | 26 zł | 1000 zł | +974 zł/+3746,15% |
Audi A4 Avant 2.8, rok produkcji: 1997, cena: 2000 euro | 1670 zł | 4 000 zł | +2 330 zł/+139,52% |
Warto zdawać sobie sprawę, że proponowane zmiany podatku akcyzowego wpłyną również na rynek nowych samochodów. Ze względu na specyfikę projektowanych regulacji, auta od dealera nie zostaną obciążone znacznie wyższym lub niższym podatkiem akcyzowym. W przypadku popularnych samochodów, zmiany będą raczej niewielkie (rzędu kilkuset złotych). Znacznie więcej zaoszczędzą natomiast osoby kupujące luksusowe auta z dużymi silnikami. Nie czekaj na podwyżki akcyzy! Weź pożyczkę gotówkową i kup samochód przed nowym rokiem »
Płać ratę kredytu niższą nawet o 30%. Porównaj oferty »
W odniesieniu do nowych samochodów nie można wyrokować, o ile zmienią się ceny na wskutek zmodyfikowanych zasad obliczenia akcyzy, bo dodatkowe koszty lub oszczędności prawdopodobnie zostaną rozłożone między sprzedającego (dealera) oraz kupującego.
Komentarze
Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.
Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.