A A A
drukuj

Cenniki banków nieczytelne dla klientów

Data publikacji: 2017.12.29 godz. 10:22
OCENA
0/5

Teoretycznie klient powinien mieć zawsze dostęp do informacji dotyczącej ceny produktów i usług znajdujących się w ofercie banków. Wraz z podpisywaną umową np. o konto osobiste, musi uzyskać informację o tabeli opłat i prowizji. Problem w tym, że cenniki tworzone przez instytucje bankowe pozostają zwykle zupełnie nieczytelne dla przeciętnego konsumenta.

Fot: Jak czytać Tabele Opłat i Prowizji?

Ukrywanie cenników, pisanie ich niezrozumiałym językiem, a także wydłużanie ponad miarę to główne „grzechy” popełniane przez instytucje bankowe w Polsce. W efekcie tabela opłat i prowizji staje się albo niedostępna, albo kompletnie nieczytelna dla klienta. 

Grzechy banków
Banki wypełniają zobowiązania dotyczące ujawniania informacji o opłatach i prowizjach pobieranych za różne czynności od swoich klientów. Niemniej często trudno jest odszukać np. na stronie internetowej banku pożądaną informację. Do jakich nie do końca uczciwych praktyk uciekają się banki? Są to między innymi:

  • ukrywanie plików z tabelą opłat i prowizji w zupełnie nieintuicyjnych miejscach,
  • stosowanie niezrozumiałej terminologii,
  • stosowanie licznych przypisów, które wymuszają wyszukiwanie w wielu dokumentach pożądanych informacji,
  • sztuczne wydłużanie dokumentów - cenników i regulaminów, przeznaczonych dla klientów,
  • brak informacji o opłatach i prowizjach związanych z kredytowaniem,
  • rozrzucenie informacji o kosztach na różne dokumenty.

Konta osobiste z ponad 20 banków. Porównaj oferty »

Dowolność w zmianie cenników
Nie istnieją przepisy nakładające na banki konieczność utrzymywania stałych cen za produkty i usługi w czasie trwania np. rocznej czy dwuletniej umowy. W tym czasie bank wielokrotnie może zmienić swoje cenniki, a klienci nie mają na to żadnego wpływu.
Kodeks Etyki Bankowej o opłatach
Na stronie Związku Banków Polskich opublikowany jest Kodeks Etyki Bankowej, którego każdy bank powinien przestrzegać. Znajdziemy w nim zapis, że wszystkie informacje o świadczonych usługach, jak i umowy, dokumenty bankowe oraz pisma skierowane do klientów, powinny być każdorazowo formułowane w sposób jak najbardziej precyzyjny, zrozumiały dla każdego i przejrzysty. Przeczy temu rozbudowywanie cenników do niebotycznych rozmiarów, umieszczanie całej masy przypisów oraz zamieszczanie ważnych informacji drobnym drukiem, niemożliwym do odczytania bez użycia lupy. Wyjątkiem są instytucje, które rzeczywiście do serca wzięły sobie Kodeks Etyki Bankowej i zrozumiale komunikują się z klientem.

Płać ratę kredytu niższą nawet o 30%. Porównaj oferty »
Dobrą praktyką banków jest wysyłanie do klientów krótkich, przejrzystych informacji - mailowo lub listownie, na temat najistotniejszych dla nich modyfikacji postanowień cenników i regulaminów bankowych.

Komentarze

Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.

Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.

comments powered by Disqus