A A A
drukuj

Chargeback ratuje przy problemach z płatnościami

Data publikacji: 2013.09.05 godz. 12:47

Ekspert, eBroker.pl
OCENA
4.3/5

Obciążenie zwrotne (tzw. chargeback) to użyteczna funkcjonalność kart płatniczych, która w naszym kraju nie cieszy się dużą popularnością. Do rozpowszechnienia informacji na jej temat przyczyniły się tegoroczne plajty kilku biur podróży. Wiele osób, które skorzystały z ofert niewypłacalnych operatorów turystycznych w dość szybkim tempie odzyskało kwoty wpłacone przy pomocy karty. Takie rozwiązanie kłopotliwej sytuacji było możliwe dzięki zastosowaniu chargebacku…

Procedura reklamacyjna rozpoczyna się od banku

Realizacja usługi chargeback jest możliwa dzięki współpracy krajowych banków oraz dwóch operatorów kart płatniczych (tj. firm VISA i MasterCard). Obowiązki związane z przyjęciem dokumentów oraz ich wstępnym rozpatrzeniem przejmuje wystawca karty płatniczej. Bank informuje również klienta o dalszym przebiegu uruchomionej procedury reklamacyjnej.

Grono osób uprawnionych do skorzystania z chargebacku jest bardzo szerokie. Zalicza się do niego wszystkich posiadaczy kart debetowych i kredytowych. Ich prawo do wnioskowania o obciążenie zwrotne jest uzasadnione m.in. w przypadku:

  • nierzetelnej realizacji umowy przez przedsiębiorcę, który otrzymał wynagrodzenie w ramach transakcji bezgotówkowej (za pośrednictwem terminalu POS lub internetowej płatności na podstawie numerów karty)
  • niewłaściwego rozliczenia transakcji bezgotówkowej (przykłady: pobranie z rachunku klienta zbyt dużej kwoty, nieuzasadnione lub podwójne obciążenie konta)

Osoba starającą się o przeprowadzenie procedury chargeback w składanym wniosku musi podać informacje na temat:

  • swoich personaliów
  • nazwy przedsiębiorstwa, które przyjęło wynagrodzenie za towar lub usługę
  • daty wydania danej karty oraz jej indywidualnego numeru
  • daty przeprowadzenia kwestionowanej transakcji
  • lokalizacji terminalu POS, w którym zrealizowano transakcję „kartową”
  • wysokości spornej kwoty
  • uzasadnienia dla ewentualnej procedury chargeback

Trzeba nadmienić, że krajowe banki nie pobierają żadnych opłat za przyjęcie dokumentacji. Po uruchomieniu postępowania reklamacyjnego klient również nie musi ponosić żadnych kosztów. Jedyny wyjątek dotyczy sytuacji, w której konieczne jest wysłanie kolejnych dokumentów.

Komentarze

Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.

Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.

comments powered by Disqus