Postępowanie interwencyjne może sprawić, że instytucja finansowa zmieni stanowisko na korzyść klienta. Tłumaczymy, jak wygląda takie postępowanie prowadzone przez Rzecznika Finansowego.
Przekształcenie Rzecznika Ubezpieczonych w Rzecznika Finansowego (RF) na pewno było decyzją, która poprawiła pozycję konsumentów w sporach z bankami, SKOK - ami, ubezpieczycielami oraz innymi firmami świadczącymi usługi finansowe. Wspomniane instytucje dość często zmieniają stanowisko na bardziej „proklienckie” pod presją Rzecznika Finansowego. Właśnie dlatego w ramach naszego cyklu „Poznaj swoje prawa” postanowiliśmy wyjaśnić, jak wygląda postępowanie interwencyjne prowadzone przez wspomnianego rzecznika. Wiedza na ten temat przyda się nie tylko osobom, które aktualnie prowadzą jakiś spór z instytucją finansową.
Rzecznik Finansowy prócz interwencji oferuje mediacje
W pierwszej kolejności warto wyjaśnić, że Rzecznik Finansowy oferuje klientom instytucji finansowych dwa rodzaje postępowań. Mowa o tak zwanym postępowaniu interwencyjnym, którego dotyczy nasz artykuł oraz postępowaniu mediacyjnym. W ramach mediacji, Rzecznik Finansowy za pośrednictwem specjalnie przeszkolonego specjalisty będzie starał się skłonić strony sporu do kompromisu. Warto pamiętać, że postępowanie mediacyjne nie gwarantuje sukcesu, a jego powodzenie zależy od tego, czy obydwie strony są skłonne do kompromisu. Czasem o ustępstwach wobec banku lub jakiejś innej instytucji finansowej nie może być mowy, ponieważ racja bezsprzecznie leży po stronie klienta. Tym niemniej, zachęcamy do przeczytania artykułu dotyczącego mediacji, który przygotował ekspert eBroker.pl.
Przeczytaj o tym, jak wygląda postępowanie mediacyjne oferowane przez RF oraz KNF »
Po wyczerpaniu reklamacji składamy wniosek do RF
Postępowanie interwencyjne prowadzone przez Rzecznika Finansowego, czasem bywa także nazywane postępowaniem poreklamacyjnym. Wynika to z faktu, że jest ono dostępne tylko dla tych klientów instytucji finansowych, którzy wyczerpali już możliwości związane z reklamacjami. Do skorzystania z postępowania interwencyjnego uprawnia również sytuacja, w której instytucja finansowa złamała ustawowe zasady rozpatrywania reklamacji klientów (np. nie odpowiedziała na skargę w odpowiednim terminie albo nie uwzględniła roszczeń klienta po przekroczeniu granicznego terminu na odpowiedź). Jeden z naszych niedawnych artykułów dokładnie wyjaśnia zasady, które firmy z branży finansowej muszą stosować podczas postępowania reklamacyjnego.
Sprawdź, jak wyglądają terminy rozpatrywania reklamacji w instytucjach finansowych »
Przejdź na drugą stronę i dowiedz się jak złożyć wniosek o interwencję »
Komentarze
Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.
Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.