Ponad 10,5 tys. skarg trafiło w minionym roku do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Rekordowo dużo. Najwięcej w jego historii.
"summary">Pożyczka bez formalności do 25 tys. zł
Sprawdź pożyczkę pozabankową
Pracownicy UKNF nie narzekają więc na brak pracy. W 2013 r. musieli zająć się ogółem 10 696 skargami – o 28 proc. więcej niż rok wcześniej. Po raz pierwszy w jednym roku wpłynęło ponad 10 tys. skarg. Dwie trzecie z nich pochodziło od osób korzystających z różnego rodzaju usług finansowych, jedna trzecia od firm (przeważnie kancelarii odszkodowawczych) pośredniczących w dochodzeniu roszczeń od zakładów ubezpieczeń.
Rok | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Skargi skierowanedo UKNF | 8 975 | 8 642 | 8 034 | 8 342 | 10 696 |
Gdzie najtaniej pożyczysz gotówkę? Sprawdź teraz
Bankowcy „górą”
Najwięcej przysłanych skarg, bo 5 050, dotyczyło podmiotów z sektora bankowego. To blisko połowa (47,2 proc.) ogółu skarg, które nadeszły do UKNF w 2013 r. i niemal o jedną piątą (18 proc.) więcej niż w roku 2012. Skarżący się mieli zastrzeżenia do jakości obsługiwania ich w bankach, w których załatwiali swe sprawy, do obsługi posiadanych przez nich rachunków. Zakres tych pretensji był bardzo szeroki – od braku informacji o produktach i usługach, poprzez nierzetelną informację, niewłaściwą zdaniem skarżących się obsługę, wydłużanie terminu rozpatrywania ich skarg przez banki lub w ogóle brak na nie reakcji, do zażaleń na blokadę rachunków w efekcie egzekucji.
W pismach kierowanych do UKNF były także skargi dotyczące udzielanych pożyczek i kredytów, zarówno hipotecznych, jak i konsumenckich. Zastrzeżenia dotyczyły sprzedaży wierzytelności firmom zewnętrznym, praktyk banków po całkowitej spłacie kredytu, opieszałości w aktualizacji informacji w Biurze Informacji Kredytowej (lub wręcz jej braku), a także ustanawiania i zmiany zabezpieczeń w postaci ubezpieczenia spłaty kredytu lub pożyczki.
Rok | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Banki komercyjne | 3 644 | 3 459 | 3 522 | 4 180 | 4 967 |
Banki spółdzielcze | 66 | 66 | 66 | 88 | 83 |
Ogółem | 3 710 | 3 525 | 3 588 | 4 268 | 5 050 |
W ubezpieczeniach wzrost niemal o połowę
Na działalność podmiotów z sektora ubezpieczeniowego wpłynęło w 2013 r. do UKNF aż o 48,6 proc. skarg więcej niż rok wcześniej! W dziedzinie ubezpieczeń na życie dotyczyły one głównie odmowy wypłaty świadczeń, spraw związanych z polityką informacyjną zakładów o ubezpieczeniach inwestycyjnych, a także skomplikowanych, niezmiernie trudnych do zrozumienia przez przeciętnego człowieka, konstrukcji produktów oferowanych przez firmy ubezpieczeniowe. Odmowa wypłaty odszkodowania, opieszałość ubezpieczycieli w kwestii jego wypłaty i sprawy związane z wysokością odszkodowania to z kolei „grzechy główne” firm oferujących ubezpieczenia majątkowe.
Rok | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Ubezpieczenia na życie | 197 | 236 | 222 | 372 | 463 |
Pozostałe ubezpieczenia osoboweoraz ubezpieczenia majątkowe | 1 940 | 3 073 | 3 108 | 2 731 | 3 932 |
Oddziały zakładów ubezpieczeńpaństw członkowskich UE | – | 65 | 97 | 243 | 501 |
Inne (działalność brokerskai agentów ubezpieczeniowych) | 4 | 2 | 2 | 8 | 76 |
Ogółem | 2 141 | 3 376 | 3 429 | 3 354 | 4 972 |
Komentarze
Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.
Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.