A A A
drukuj

Ludzie skargi piszą... do KNF

Data publikacji: 2014.03.13 godz. 12:29

Opracowanie własne
OCENA
4.2/5

Ponad 10,5 tys. skarg trafiło w minionym roku do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Rekordowo dużo. Najwięcej w jego historii.

"summary">Pożyczka bez formalności do 25 tys. zł
Sprawdź pożyczkę pozabankową

Pracownicy UKNF nie narzekają więc na brak pracy. W 2013 r. musieli zająć się ogółem 10 696 skargami – o 28 proc. więcej niż rok wcześniej. Po raz pierwszy w jednym roku wpłynęło ponad 10 tys. skarg. Dwie trzecie z nich pochodziło od osób korzystających z różnego rodzaju usług finansowych, jedna trzecia od firm (przeważnie kancelarii odszkodowawczych) pośredniczących w dochodzeniu roszczeń od zakładów ubezpieczeń.

Liczba skarg skierowanych do UKNF w latach 2009-2013
Rok 2009 2010 2011 2012 2013
Skargi skierowanedo UKNF 8 975 8 642 8 034 8 342 10 696

Gdzie najtaniej pożyczysz gotówkę? Sprawdź teraz 

Bankowcy „górą”
Najwięcej przysłanych skarg, bo 5 050, dotyczyło podmiotów z sektora bankowego. To blisko połowa (47,2 proc.) ogółu skarg, które nadeszły do UKNF w 2013 r. i niemal o jedną piątą (18 proc.) więcej niż w roku 2012. Skarżący się mieli zastrzeżenia do jakości obsługiwania ich w bankach, w których załatwiali swe sprawy, do obsługi posiadanych przez nich rachunków. Zakres tych pretensji był bardzo szeroki – od braku informacji o produktach i usługach, poprzez nierzetelną informację, niewłaściwą zdaniem skarżących się obsługę, wydłużanie terminu rozpatrywania ich skarg przez banki lub w ogóle brak na nie reakcji, do zażaleń na blokadę rachunków w efekcie egzekucji.
W pismach kierowanych do UKNF były także skargi dotyczące udzielanych pożyczek i kredytów, zarówno hipotecznych, jak i konsumenckich. Zastrzeżenia dotyczyły sprzedaży wierzytelności firmom zewnętrznym, praktyk banków po całkowitej spłacie kredytu, opieszałości w aktualizacji informacji w Biurze Informacji Kredytowej (lub wręcz jej braku), a także ustanawiania i zmiany zabezpieczeń w postaci ubezpieczenia spłaty kredytu lub pożyczki.

Liczba skarg na działalność banków w latach 2009-2013
Rok 2009 2010 2011 2012 2013
Banki komercyjne 3 644 3 459 3 522 4 180 4 967
Banki spółdzielcze 66 66 66 88 83
Ogółem 3 710 3 525 3 588 4 268 5 050

W ubezpieczeniach wzrost niemal o połowę
Na działalność podmiotów z sektora ubezpieczeniowego wpłynęło w 2013 r. do UKNF aż o 48,6 proc. skarg więcej niż rok wcześniej! W dziedzinie ubezpieczeń na życie dotyczyły one głównie odmowy wypłaty świadczeń, spraw związanych z polityką informacyjną zakładów o ubezpieczeniach inwestycyjnych, a także skomplikowanych, niezmiernie trudnych do zrozumienia przez przeciętnego człowieka, konstrukcji produktów oferowanych przez firmy ubezpieczeniowe. Odmowa wypłaty odszkodowania, opieszałość ubezpieczycieli w kwestii jego wypłaty i sprawy związane z wysokością odszkodowania to z kolei „grzechy główne” firm oferujących ubezpieczenia majątkowe.

Liczba skarg na działalność podmiotów ubezpieczeniowych w latach 2009-2013
Rok 2009 2010 2011 2012 2013
Ubezpieczenia na życie 197 236 222 372 463
Pozostałe ubezpieczenia osoboweoraz ubezpieczenia majątkowe 1 940 3 073 3 108 2 731 3 932
Oddziały zakładów ubezpieczeńpaństw członkowskich UE 65 97 243 501
Inne (działalność brokerskai agentów ubezpieczeniowych) 4 2 2 8 76
Ogółem 2 141 3 376 3 429 3 354 4 972

Komentarze

Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.

Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.

comments powered by Disqus