Więcej żalów także do sektora kapitałowego
Skargi do UKNF na sektor kapitałowy, których w 2013 r. było o 30 proc. więcej niż w poprzednim, dotyczyły przeważnie spraw indywidualnych. Ich autorzy najczęściej żalili się na spółki publiczne, wysuwali podejrzenia dotyczące manipulowania kursem notowań giełdowych, mieli także zastrzeżenia do poszanowania praw akcjonariuszy spółek. Na towarzystwa funduszy inwestycyjnych i firmy inwestycyjne autorzy pism skarżyli się głównie za jakość świadczonych usług.
Rok | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Firmy inwestycyjne | 67 | 69 | 63 | 92 | 88 |
Towarzystwa funduszyinwestycyjnych | 106 | 47 | 48 | 75 | 65 |
Spółki prowadzące giełdę | 18 | 2 | 2 | 4 | 5 |
Inne, w tym spółki publicznei inni uczestnicy rynkukapitałowego | 75 | 92 | 103 | 106 | 203 |
Ogółem | 266 | 210 | 216 | 277 | 361 |
SKOK-i nie święte
W pierwszym pełnym roku sprawowania przez UKNF nadzoru nad spółdzielczymi kasami oszczędnościowo-kredytowymi (zostały one nim objęte od 27 października 2012 r.) wpłynęło na nie 208 skarg. Dotyczyły przeważnie udzielanych przez SKOK-i pożyczek i kredytów konsumenckich, jakości obsługi klientów i zastrzeżeń związanych z obsługą rachunków.
Sektor płatniczy
Problemy z nieterminową realizacją dyspozycji przelewów i wadliwym ich wykonaniem, nieprawidłowości związane ze sposobem rozliczania transakcji i postępowania reklamacyjnego to tematy skarg na firmy świadczące usługi płatnicze. W ubiegłym roku do UKNF wpłynęło ich 66 (rok wcześniej – 49). Wszystkie dotyczyły przypadków indywidualnych.
OFE: nie ma akwizycji, jest mniej skarg
Ustawowy zakaz prowadzenia akwizycji przez otwarte fundusze emerytalne zaowocował radykalnym zmniejszeniem na nie skarg. Ich liczba w minionym roku po raz kolejny znacząco spadła, w porównaniu do 2012 r. aż o 89,1 proc. Trend ten obserwowany jest od lat. Szczegóły w tabeli poniżej.
Rok | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Otwarte funduszeemerytalne | 2 858 | 1 531 | 801 | 359 | 39 |
Komentarze
Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.
Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.