Ministerstwo finansów przygotowało projekt ustawy dotyczącej utworzenia Centralnej Bazy Rachunków bankowych, w skrócie CBR. W jaki sposób miałaby funkcjonować i jaki jest cel jej założenia?
W trakcie 2017 roku być może zostanie uruchomiona w Polsce Centralna Baza Rachunków bankowych, która ma być systemem gromadzącym informacje o otwartych i zlikwidowanych rachunkach bankowych w naszym kraju.
Istota sprawy
Projektowana przez resort finansów regulacja prawna ma doprowadzić do powołania CBR, która pozwoli na zwiększenie ochrony przejrzystości i bezpieczeństwa funkcjonowania całego rynku finansowego w Polsce. Centralna Baza Rachunków ma gromadzić, przetwarzać i udostępniać informacje o otwartych i zlikwidowanych rachunkach, a także o obowiązujących i wygasłych umowach ubezpieczeń z elementami inwestycyjnymi, jak również innych produktach służących gromadzeniu, przechowywaniu lub inwestycjom środków finansowych posiadanych przez obywateli.
Centralna Baza Rachunków Bankowych ma mieć formę skonsolidowanego systemu, który będzie gromadził w niezależnych bazach informacje zebrane uprzednio przez organy publiczne.
Zobacz koniecznie: Konto bez komornika »
Korzyści z wprowadzenia CBR
Ministerstwo finansów twierdzi, że na wprowadzeniu w życie Centralnej Bazy Rachunków bankowych skorzysta nie tylko rynek finansowy, ale i wszyscy konsumenci. Wśród atutów takiego rozwiązania wymienia przy tym:
- zmniejszenie kosztów działania i skali obciążeń biurokratycznych podmiotów rynku finansowego,
- ułatwienie w uzyskiwaniu informacji dla osób fizycznych o lokalizacji rachunków bankowych i innych produktów należących do spadkodawców,
- usprawnienie działania organów kontroli skarbowej, organów celnych, podatkowych, czy egzekucyjnych,
- zwiększenie kontroli nad realizowanymi działaniami służb w zakresie pozyskiwania informacji o rachunkach.
60 firm pożyczkowych w jednym miejscu. Porównaj oferty »
Ustawa o utworzeniu Centralnej Bazy Rachunków bankowych mogłaby wejść w życie już w trakcie 2017 roku. Dzięki niej można by znacznie szybciej dokonywać identyfikacji właścicieli rachunków bankowych, a resort finansów mógłby skuteczniej zwalczać przestępczość podatkową w takim wypadku.
Obecnie działa już w Polsce Centralna Informacja o rachunkach bankowych. Została ona uruchomiona 1 lipca 2016 roku we wszystkich bankach prowadzących działalność w naszym kraju, a także w SKOK-ach. Usprawniła ona tryb pozyskiwania informacji o odziedziczonych lub zapomnianych środkach.
Komentarze
Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.
Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.