A A A
drukuj

Za „niepewne” transakcje płać kartą!

Data publikacji: 2012.07.09 godz. 09:43

Redaktor, eBroker.pl
OCENA
0/5

Chargeback to obciążenie zwrotne, która pozwala posiadaczowi karty płatniczej odzyskać środki, jeśli sprzedawca nie wywiązał się ze swoich obowiązków lub sprzedał nam wybrakowany towar.

Zalet płatności kartą jest przede wszystkim dodatkowy poziom ochrony. Choć wydaje się, że nie da się takiej płatności odwrócić, poobnie jak przy płatności przelewem, to dzięki tej usłudze zakończony proces płatności można cofnąć – bank działający w imieniu posiadacza karty ma narzędzia pozwalające obciążyć rachunek sprzedawcy i odzyskać wpłacone tam środki. 

Procedurę obciążenia zwrotnego uruchamiamy w banku, który wydał naszą kartę. Do reklamacji należy dołączyć dokumenty, które potwierdzają dokonanie płatności – np. slip z terminala będący dowodem obciążenia karty. Organizacje kartowe obsługujące chargeback oczekują również, że posiadacz karty najpierw spróbuje rozstrzygnąć spór bezpośrednio ze sprzedawcą. Dokumentacja może zatem zawierać np. kopie e-maila wysłanego do biura podróży z dołączonym oświadczeniem, iż nie uzyskaliśmy odpowiedzi.

Po złożeniu żądania chargeback’u dalsze etapy procedury odbywają się już bez udziału posiadacza karty. Jeśli nasz wniosek zostanie uznany za zasadny, to otrzymamy zwrot środków na konto. Proces ten może być długotrwały, jeśli druga strona kwestionuje nasze zarzuty – wówczas czas rozstrzygnięcia przedłuża się o kilkadziesiąt dni.

Warto pamiętać, że obciążenia zwrotnego można użyć nie tylko w tak dramatycznych sytuacjach jak upadek firmy-sprzedawcy. Może to być prozaiczna sytuacja gdy towar nie zgadza się z naszym zamówieniem, uszkodzenie towaru czy próba oszustwa. Dziś to  również ochrona przed nieuczciwością biur festiwalowych, sprzedawców czy linii lotniczych.

Komentarze

Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.

Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.

comments powered by Disqus