A A A
drukuj

Zmarnowany urlop – odszkodowanie czy zadośćuczynienie?

Data publikacji: 2019.10.15 godz. 09:55
OCENA
5.0/5

Wielu z nas planuje urlop nawet na rok przed wyjazdem. Skrupulatnie sprawdza wszystkie oferty biur podróży, opinie o hotelach, planuje na miejscu wycieczki fakultatywne. Upragnione wakacje są dopięte na ostatni guzik, a jednak nie wszystko zależy tu od turysty. Zdarza się, że touroperator nie wywiąże się należycie z umowy. Czego wówczas może domagać się niezadowolony klient?

Fot: Co należy się za zmarnowany urlop wypoczynkowy?

Obniżenie ceny wyjazdu turystycznego, a oprócz tego zadośćuczynienie i odszkodowanie - wszystkie te świadczenia można uzyskać od touroperatora, który nie wywiązał się z umowy i z uwagi na jego działania lub zaniechania działania urlop turysty był zmarnowany. 

Co turyści zarzucają biurom podróży?
Nieudany wypoczynek może być koszmarem „minionego lata”. Turyści wiele zarzucają touroperatorom. Przede wszystkim rażącą rozbieżność występującą pomiędzy zapewnieniami pracowników biura i opisami czy zdjęciami hoteli, a rzeczywistością zastaną na miejscu. Turysta jest przekonany co do tego, że trafi do wakacyjnego raju i eleganckiego hotelu, a po przylocie okazje się, że standardy czystości w ośrodku pozostawiają wiele do życzenia, jedzenie jest niejadalne, a basenu w ogóle nie ma. To oczywiście skrajności, ale niestety i one się zdarzają. Urlopowicze skarżą się na to, że zostali skierowani do zupełnie innego hotelu, niż ten, który wykupili, albo na odległości od miasta czy plaży, które w ofercie były o wiele mniejsze. Liczba skarg jest długa.

60 firm pożyczkowych w jednym miejscu. Porównaj oferty »

Do czego zobowiązane jest biuro podróży?
Jeśli klient jedzie na zorganizowane przez touroperatora, powinien wiedzieć, z jakich obowiązków musi on się wywiązać. Ustawa z dnia 24 listopada 2017 roku o imprezach turystycznych i powiązanych usługach wskazuje ramy odpowiedzialności biur podróży za wykonanie usługi zgodnie z zawartą umową. Nie można ograniczać owej odpowiedzialności wyłącznie do usług wykonywanych osobiście, touroperator ponosi też ją za inne podmioty, o ile ich usługi były objęte umową.
Między innymi organizatorzy wyjazdów turystycznych muszą usuwać wszelkie zgłaszane przez podróżnych niezgodności zachodzące pomiędzy zaprezentowaną w katalogu lub na stronie internetowej ofertą a faktycznym stanem i trybem wykonania usługi. Nawet jeśli touroperator nie ma w praktyce możliwości podjęcia działań naprawczych lub ich koszty są wysokie, nie powoduje to zwolnienia go od takiej odpowiedzialności. Zamiast realizacji takich prac biuro ma obowiązek obniżenia ceny za każdy okres, w trakcie którego stwierdzono niezgodność.
Touroperator nie będzie odpowiedzialny za niezgodności wykonania usługi turystycznej z umową, jeśli winę za zaistniałą sytuację ponosi podróżny, osoba trzecia, która niezwiązana była z wykonywaniem usług objętych umową, a niezgodności nie dało się przewidzieć lub uniknąć, a także wówczas, gdy niezgodność została spowodowana nieuniknionymi i nadzwyczajnymi okolicznościami.

Co powinien zrobić turysta?
Kluczowe dla wyegzekwowania dla turysty odpowiednich świadczeń od touroperatora za zmarnowany urlop będzie zgłoszenie problemu do biura podróży, choć reklamacja nie jest obowiązkowa. Turysta może domagać się w takim przypadku:

  • obniżenia ceny podróży,
  • odszkodowania lub zadośćuczynienia za szkody lub krzywdy poniesione w związku z niezgodnościami.

Płać ratę kredytu niższą nawet o 30%. Porównaj oferty »

Co ciekawe, oba te roszczenia nie wykluczają się ze sobą. Podstawą przyznania odszkodowania jest poniesienie przez turystę straty majątkowej, powstałej w wyniku działania lub zaniechania touroperatora. Odszkodowanie może obejmować:

  • koszty poniesione z tytułu zastępczego noclegu,
  • koszty dodatkowego wyżywienia,
  • koszty transportu,
  • koszty przewalutowania związane z nieplanowaną koniecznością wypłaty pieniędzy na miejscu.

Z kolei zadośćuczynienie za zmarnowany urlop ma na celu zrekompensowanie szkód niematerialnych. Roszczenia dotyczące zadośćuczynienia czy odszkodowania za zmarnowany urlop przedawniają się z upływem 3 lat i nie muszą być poprzedzone wcześniejszym złożeniem reklamacji.

Komentarze

Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.

Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.

comments powered by Disqus