A A A
drukuj

Autobus, pociąg, samolot się spóźnił? Możesz żądać zwrotu pieniędzy!

Data publikacji: 2016.06.14 godz. 13:18

Ekspert, eBroker.pl
OCENA
4.8/5

W przypadku komunikacji zbiorowej opóźnienia nie są czymś wyjątkowym. Jeżeli samolot, pociąg lub autobus bardzo się spóźnił, to pasażer będzie mógł żądać zwrotu całości lub części biletu. W takiej sytuacji, przewoźnik ma też inne obowiązki.

Fot: Odszkodowanie za opóźnienie pociągu

Ze warunki drogowe, awaria trakcji elektrycznej lub mgła zalegająca nad lotniskiem - te okoliczności sprawiają, że zaplanowana podróż znacznie się wydłuża. W takiej sytuacji, pasażerowie nie mogą skorzystać z pełnowartościowej usługi przewozu. Dlatego obowiązujące przepisy przyznają im szczególne uprawnienia. Zwrot części lub całości ceny biletu nie jest jedynym obowiązkiem przewoźnika. W pewnych sytuacjach, firma świadcząca usługę przewozową będzie również zobowiązana do zapewnienia posiłków i miejsca noclegowego swoim klientom.

Po godzinie opóźnienia przewoźnik kolejowy zwróci 100% ceny biletu
Prawa pasażerów dotyczące odwołania lub opóźnienia wyjazdu można przeanalizować z uwzględnieniem różnych środków transportu. Takie rozwiązanie jest uzasadnione, gdyż przepisy przewidują różne uprawnienia dla pasażerów autobusu, samolotu i pociągu.

60 firm pożyczkowych w jednym miejscu. Porównaj oferty »
W przypadku komunikacji kolejowej, kluczowe jest Rozporządzenie Parlamentu UE i Rady numer 1371/2007/WE. Dotyczy ono wszystkich pociągów uruchamianych przez PKP Intercity (tzn. EC, EN, TKL, IC, EIC, EIP) oraz Przewozy Regionalnie (z wyjątkiem pociągów REGIO). Zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem, jeśli przewoźnik przewiduje co najmniej godzinne opóźnienie na stacji docelowej, to pasażer może:

  • otrzymać zwrot pełnego kosztu biletu albo ceny odpowiadającej niezrealizowanej części podróży (przewoźnik kolejowy zwróci całą cenę biletu jeśli dotychczasowa podróż jest już bezcelowa - np. z powodu spóźnienia na samolot)
  • skorzystać z bezpłatnego i niezwłocznego przewozu do miejsca wyjazdu (w przypadku rezygnacji z dalszej podróży)
  • za darmo kontynuować podróż do miejsca docelowego (w porównywalnych warunkach) albo zmienić jej trasę (w najbliższym dostępnym terminie lub terminie dogodnym dla pasażera)

W przypadku przewozów międzynarodowych oraz innych połączeń PKP, pasażer kontynuujący podróż mimo opóźnienia, dodatkowo otrzyma odszkodowanie wynoszące:

  • 25% ceny biletu (przy opóźnieniu do 60 minut do 119 minut)
  • 50% ceny biletu (przy opóźnieniu wynoszącym przynajmniej 120 minut)

Odszkodowanie nie jest wypłacane jeśli pasażer już w chwili zakupienia biletu wiedział o kłopotach z przewozem.
Zwrot całkowitej lub częściowej ceny biletu następuje przed upływem miesiąca od złożenia wniosku (np. w kasie biletowej). Przewoźnik kolejowy nie będzie zobowiązany do wypłaty odszkodowania, jeśli nie mógł zapobiec opóźnieniu mimo wszelkich niezbędnych działań.
Warto również pamiętać, że po opóźnieniu wynoszącym przynajmniej 60 minut, pasażerowie powinni otrzymać posiłki i napoje, a w razie potrzeby przewoźnik kolejowy musi opłacić również nocleg i transport z hotelu i do hotelu.

Czasem właściciel autobusu do zwracanego biletu musi dopłacić 50%
Inny akt prawa europejskiego, reguluje zasady odszkodowania za opóźnienia w komunikacji autobusowej, która jest dokonywana z kraju UE i na trasie przejazdu wynoszącej przynajmniej 250 km. Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu UE i Rady numer 181/2011, w przypadku przewidywanego opóźnienia autobusu długodystansowego powyżej 120 minut lub odwołania kursu pasażer może:

  • za darmo kontynuować podróż albo zmienić trasę (przewoźnik powinien zapewnić zbliżone warunki transportu)
  • otrzymać zwrot kosztów biletu (w razie potrzeby przewoźnik musi również za darmo przetransportować pasażera do miejsca wyjazdu)

Jeżeli pasażer nie może dokonać wyboru według takich zasad, to zwrot ceny biletu jest powiększany o dodatkowe 50%. Zwrot powinien być wypłacony w trakcie 14 dni od złożenia wniosku, a dodatkowe odszkodowanie (50%) przed upływem miesiąca po otrzymaniu wniosku pasażera.

Płać ratę kredytu niższą nawet o 30%. Porównaj oferty »
Firma świadcząca usługę przewozu w komunikacji autobusowej dodatkowo musi zapewnić szybką kontynuację podróży po awarii pojazdu. Jeżeli opóźnienie przekracza 90 minut, a planowy czas podróży wynosił ponad 3 godziny, to przewoźnik powinien:

  • dostarczyć przekąski, posiłki i napoje (jeśli żywność i napoje są dostępne w autobusie lub mogą być szybko dostarczone)
  • dwukrotnie zapewnić niezbędny nocleg pasażerowi (do kwoty 80 euro za jedną noc)

Podczas realizacji powyższych usług, przewoźnik powinien zwracać szczególną uwagę na potrzeby niepełnosprawnych oraz ich opiekunów. Firma transportowa może się uwolnić od obowiązku dotyczącego zakwaterowania jeśli opóźnienie jest wynikiem niesprzyjającej pogody lub klęski żywiołowej.

Przejdź na kolejną stronę i dowiedz się, co Ci się należy za odwołany lot »

Komentarze

Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.

Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.

comments powered by Disqus