Klienci tradycyjnych sklepów mają możliwość dokładnego obejrzenia produktu jeszcze przed jego zakupem. W tym wypadku, możliwości zwrotu zakupionego towaru mogą być znacznie ograniczone...
Pomimo dynamicznego rozwoju sprzeday internetowej, tradycyjny handel nadal odgrywa zdecydowanie większą rolę. Według szacunków firmy PMR, sektor e-commerce stanowi około 5% całej wartości handlu detalicznego w Polsce. Niektóre produkty (np. obuwie), nadal są kupowane głównie w sklepach stacjonarnych. Osoby wybierające tradycyjny wariant zakupów, mają znacznie większe możliwości oceny produktu, niż klienci sklepów internetowych. Dlatego ustawodawca nałożył na e-sklepy obowiązek przyjmowania zwrotów niewadliwego towaru od konsumentów. Tę kwestię omawialiśmy w poprzednim artykule z cyklu „Poznaj swoje prawa” (Czytaj więcej »). Nasz kolejny tekst dotyczy zasad zwrotu i reklamacji, związanych ze sprzedażą stacjonarną. To ważne zagadnienie, bo wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że możliwość zwrócenia niewadliwego towaru do sklepu stacjonarnego, jest przejawem dobrej woli sprzedawcy.
Tylko wada towaru może zmusić tradycyjny sklep do przyjęcia zwrotu …
Na wstępie warto rozróżnić zwrot niewadliwego towaru (tzn. takiego, który jest pełnowartościowy i zgodny z umową) oraz wadliwej rzeczy. W przypadku niewadliwych towarów ze sklepu stacjonarnego, zwrot zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Niektóre sklepy (np. odzieżowe), przewidują możliwość zwrotu pełnowartościowego towaru w trakcie kilku lub kilkunastu dni od zakupu. Takie rozwiązanie poprawiające wizerunek sklepu, nie ma jednak nic wspólnego z rękojmią i gwarancją. Warto pamiętać, że uprawnienia kupującego z tytułu rękojmi oraz gwarancji, dotyczą jedynie wadliwych towarów.
Potrzebujesz szybko gotówki? Weż pożyczkę w banku online »
Możliwość zwrotu niewadliwego towaru, czasem oferują również firmy prowadzące równocześnie sklep stacjonarny oraz internetowy. Taka decyzja wynika z faktu, że przedsiębiorca nie chce gorzej traktować osób kupujących towar w tradycyjny sposób.
Ze względu na dobrowolność „niewadliwych” zwrotów w ramach sprzedaży stacjonarnej, sklep może wprowadzić dodatkowe restrykcje i ograniczenia. Przykładem jest wymóg zwrócenia niewadliwej odzieży razem z metkami i oryginalnym opakowaniem. Klient nie może kwestionować takich wymagań, bo przyjęcie zwrotu i tak jest przejawem dobrej woli sprzedawcy. W związku z powyższym, warto dokładnie obejrzeć każdy towar przed zakupem (nawet jeśli stacjonarny sprzedawca oferuje zwroty).
Dowiedz się więcej o zwrocie niewadliwego towaru ze sklepu internetowego »
Uprawnienia klienta dotyczące rękojmi nie zależą od sposobu sprzedaży
Warto zdawać sobie sprawę, że rozróżnienie uprawnień osób kupujących w sklepach stacjonarnych oraz internetowych, nie dotyczy kwestii związanych z rękojmią. Prawo do skorzystania z rękojmi, nie zależy od sposobu zakupu danego produktu (sprzedaż wysyłkowa lub sklep stacjonarny). Trzeba również podkreślić, że konsument ma prawo wyboru pomiędzy obowiązkową rękojmią oraz gwarancją stanowiącą dobrowolne zobowiązanie producenta do usunięcia wady. Według obowiązujących przepisów, osoba nabywająca towar w celach bezpośrednio niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub zawodową (konsument), może wybrać ten tryb usunięcia wady (poprzez rękojmię lub gwarancję), który jest dla niej bardziej korzystny.
Płać ratę kredytu niższą nawet o 30%. Porównaj oferty »
Klient stacjonarnego lub internetowego sklepu, który wybrał dochodzenie roszczeń na podstawie rękojmi, ma prawo do jednego z poniższych sposobów usunięcia wady - to znaczy:
- obniżenia ceny produktu lub zwrotu pieniędzy w związku z istotną wadą rzeczy (Uwaga: klient może zażądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy, chyba że możliwa jest niezwłoczna wymiana produktu na nowy lub naprawa wady - bez nadmiernych niedogodności dla kupującego. Wspomniane ograniczenie nie jest stosowane jeśli ten produkt już wcześniej został wymieniony albo naprawiony. W takiej sytuacji, obniżka ceny lub zwrot pieniędzy, nie może być zastąpiony. Konsument w odpowiedzi na propozycję sprzedawcy może żądać wymiany produktu na nowy zamiast usunięcia wady (i vice versa), jeżeli to żądanie jest możliwe do wykonania i nie narazi sprzedawcę na nadmierne koszty.)
- wymiany na rzecz wolną od wad lub usunięcia wady (Uwaga: wymiana lub naprawa powinna się dokonać w rozsądnym czasie i bez nadmiernych niedogodności dla klienta. Sprzedawca może odmówić konsumentowi wymiany rzeczy/usunięcia wady jeśli taki wariant jest niemożliwy do wykonania - np. z powodu braku części lub nadmiernie kosztowny w porównaniu z alternatywnymi rozwiązaniami. W takiej sytuacji, klientowi przysługuje prawo do niższej ceny lub zwrotu pieniędzy.)
Trzeba również wiedzieć, że sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi jeśli wada została stwierdzona przed upływem dwóch lat od momentu wydania towaru (tylko dla nieruchomości obowiązuje okres pięcioletni). W przypadku używanych rzeczy, okres rękojmi można skrócić (maksymalnie do 1 roku). Informacja o skróceniu okresu rękojmi, powinna znaleźć się w umowie sprzedaży. Sprzedawca nie odpowiada z tytułu rękojmi jeśli konsument przed zakupem został poinformowany o wadzie towaru (np. przecenionej marynarki). Okres odpowiedzialności sprzedawcy będzie nieograniczony, jeżeli taka osoba podstępnie zataiła wady produktu.
60 firm pożyczkowych w jednym miejscu. Porównaj oferty »
Krajowe przepisy przewidują również domniemanie, że wada lub jej przyczyna stwierdzona przed upływem roku od wydania towaru, istniała już od samego początku. W takiej sytuacji, to sprzedawca musi udowodnić, że konsument przyczynił się po powstania wady (np. przez nieodpowiednią eksploatację rzeczy). Jeśli wadę wykryto między dwunastym i dwudziestym czwartym miesiącem od wydania rzeczy, ciężar udowodnienia wady towaru istniejącej w chwili zakupu (np. niewłaściwego mocowania obcasów w butach), będzie spoczywał na kupującym.
Komentarze
Właściciel serwisu eBroker.pl - Rankomat.pl nie weryfikuje opinii, recenzji czy ocen użytkowników zamieszczanych za pośrednictwem systemu Disqus, zarówno w zakresie ich rzetelności, jak i wiarygodności. Nie możemy potwierdzić, czy użytkownicy faktycznie korzystali z produktów i usług banków, firm pożyczkowych i Towarzystw Ubezpieczeniowych (TU) (za pośrednictwem portali należących do rankomat.pl lub bezpośrednio na stronie instytucji), których dotyczy opinia.
Jednocześnie informujemy, że w Serwisie publikowane są zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze.